مبارزه برای اثبات خویشتن
وقتی سفر به چزابه را می بینیم ، وقتی صحنه هایی از مجموعه پلیس جوان را به خاطر می آوریم و همان شمایل را در پاداش سکوت ، آشپز باشی، زندگی خصوصی و .... در نظر می گیریم ، به پیشرفت استعداد ایمان می آوریم . به این که همه چیز در قالب هوش ذکاوت ژنتیکی باقی نمی ماند . فرهاد اصلانی با این که در فیلم های ابتدایی اش نیز نشانه های یک بازیگر موفق را در پس زمینه داشت ، اما در یک مبارزه ی ستودنی جایگاهش را تغییر داد . جنس بازی اش را عوض کرد . حالا جنس بازی اصلانی جور است . این توانایی را دارد که هر نقشی را بازی کند. می خواهد ابن زیاد سریال مختار باشد ، یا روحانی فیلم یه حبه قند . چقدر تفاوت در این نقش ها وجود دارد .
اصلانی ابزار زیادی برای تزریق بازی به تماشاچی دارد . و همین او را به یکی از بهترین های سینما تبدیل می کند . اصلانی در استفاده ی ابزار بازی اش هیچ اکت متداولی را از یک نقش نمی گیرد و به نقش بعدی نقب نمی زند . اگر نوعی از نگاه ، نوعی از استعاره ی بازی بدن در یک فیلم خوب از کار در بیاید ، باعث این نمی شود که بازیگر مرعوب آن اکت خاص بشود و آن را در فیلم های بعدی هم تکرار کند .
از این گذشته ، اصلانی بازیگر نقش های مکمل بود . چند سال بازیگر نقش مکمل بودن ، کافی است که دیگر کسی جسارت سپردن نقش اول به تو را نداشته باشد . اما برای اصلانی این گونه نشد. مبارزه ی اصلانی در رسیدن به چنین جایگاهی ستودنی است .
اگر روند بازی های اصلانی را بررسی کنیم ، دوره های نسبتا آرام و بی حاشیه ای داشته است . نقش هایی که سرزبان ها افتاده اند و استعداد اصلانی را نشان داده اند ، مثل نقش افسر آگاهی در پلیس جوان و یا نقش هایی که برای همه به یاد ماندنی نبوده است ، مثل نقشش در کیف انگلیسی . با این وجود اصلانی به کارش ادامه می دهد . در انتخاب هایش دقت می کند ولی با این وجود در فیلم های زیادی بازی می کند . فیلم هایی که ، شاید نکته موجحشان اتفاقا حضور خود اصلانی باشد. قابلیت اصلانی در بازی چیزی شبیه بازی پرستویی است . نقش های تاریخی ، نقش های کمدی و .... .
این توانایی در کمتر بازیگری وجود دارد که به همان اندازه که می تواند بخنداند ، بتواند تاثیری هیجانی یا احساسی در تماشاچی ایجاد کند . هنوز برای اصلانی نقش هایی هست که چنته ی پرش را نشان دهد . هنوز کارگردان های بزرگی هستند که باید از هنر اصلانی در باز آفرینی آدم های بزرگ و کوچک قصه ها استفاده کنند .
مجتبی شاعری بخش سینما و تلویزیون تبیان